Ας το ρίξουμε λίγο στην ανάλυση και σήμερα. Στο στόχαστρο σήμερα μια κατηγορία ακόμα ανθρώπων. Οι Χασάν. Οι Χασάν αποτελούν μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού της Ελλάδας. Όλες οι ηλικίες παίζουν μέσα. Ωστόσο ως προς τα χαρακτηριστικά μπορούμε να περιοριστούμε σε έναν ελάχιστο αριθμό που χαρακτηρίζει όμως έντονα όλους τους ανθρώπους αυτή της κατηγορίας.
Σαν Χασάν ορίζουμε τον κάθε ένα ο οποίος προσφέρει έργο σε αυτήν την κοινωνία δουλεύοντας, με την προϋπόθεση ότι αυτό που κάνει θα μπορούσε να το κάνει ο καθένας, χωρίς δηλαδή καμία ειδίκευση ή πρωτύτερη πείρα.
Φυσικά, αυτό βοηθάει αλλά δεν είναι και απαραίτητο. Αυτό σαν αρχή, με τα παρακάτω θα δείτε πως η έννοια κάπως αλλάζει. Θα σας ξεκαθαρίσω την παραπάνω έννοια με ένα δυο παραδείγματα.
- Το παιδί που ανάβει τις λάμπες και γεμίζει με νερό τα άδεια ποτήρια πάνω στο τραπεζάκι στην δίπλα από την Flocafe καφετερία στην πλατεία Κύπρου στην Καλλιθέα.
- Ο παρκαδόρος έξω από το Hilton καθώς και το παιδί που παίρνει τις βαλίτσες μας για να τις ανεβάσει πάνω.
- Ο Χασάν της διαφήμισης, που ανακατεύει τη λάσπη για λογαριασμό του μάστορα και από εκεί βγαίνει και το "Χασάν", όπως καταλαβαίνετε.
- Η ξανθιά που κάθεται στην εστία και πληκτρολογεί τα νούμερα των καρτών σίτισης αυτών που πέρασαν.
Μην πέσετε στην παγίδα ειδίκευσης-ανειδίκευσης. Χασάν μπορεί να είναι ο ένας αλλά και ο άλλος. Το ανέφερα παραπάνω, αλλά προσέξτε, αναφερόμουν σε αυτόν που θα ήθελα να μιμηθεί τον Χασάν, όχι τον ίδιο.
Για παράδειγμα, στην κατηγορία του Χασάν περιλαμβάνεται και ο αιώνιος βοηθός καθηγητή πανεπιστήμιου.
Γνώσεις και ειδίκευση πάνω στο αντικείμενο του μπορεί να έχει. Απλά θα πεθάνει μεταφέροντας καφέδες δεξιά και αριστερά με την ελπίδα ότι θα γίνει καθηγητής στη θέση του καθηγητή μια μέρα, και τελικά θα αυτοκτονήσει βλέποντας η θέση να πηγαίνει στο γιο του καθηγητή.
Να ξεκαθαρίσω άλλο ένα σημείο. Ότι κάποιος ανήκει στην κατηγορία Χασάν δεν είναι απαραίτητα κακό.
Για παράδειγμα, ο δεκαπεντάχρονος που θα δουλέψει στην ταβέρνα του θείου του για να βγάλει το χαρτζιλίκι του το καλοκαίρι, αν και χαρακτηρίζεται σαν Χασάν, αυτό δεν μπορεί φυσικά να είναι προσβλητικό για τον ίδιο.
Όταν όμως φτάσει στα τριανταπέντε του και ακόμα κουβαλάει δίσκους, τότε η λέξη Χασάν αποκτά το πλήρες νόημα της σύμφωνα με όσα είπα παραπάνω.
Έτσι, για να μην μπερδευόμαστε ονομάζουμε τους πρώτους σαν παθητικούς και τους δεύτερους ενεργητικούς με το σκεπτικό ότι ο πρώτος και να ήθελε δεν ξέρει να κάνει και τίποτα καλύτερο ενώ ο δεύτερος βολεύτηκε, δεν του έκανε όρεξη να ασχοληθεί με κάτι το πιο σοβαρό και με δική του δηλαδή επιλογή έμεινε όπως ήταν.
Δηλαδή κάποιος που χαρακτηρίζεται σαν ενεργητικός μπορεί να είναι αυτός που στα 30 του πήρε απόφαση να γίνει σερβιτόρος αλλά και αυτός που ήταν από τα δεκαπέντε του, παρέμεινε και θα πεθάνει σερβιτόρος.
Με άλλα λόγια, οι ενεργητικοί μπορούν να χωρισθούν σε δύο ακόμα κατηγορίες τοποθετώντας το πρόθεμα μετα- και προ- στη λέξη ενεργητικός για τις δύο παραπάνω περιπτώσεις.
Πάμε στο τρίτο σημείο που θέλει λίγο περισσότερη εμβάθυνση.
Μια παρένθεση εδώ, λογικό που φτάσαμε ήδη στο τρίτο, γιατί όπως είπα και παραπάνω ο Χασάν είναι μια πολύπλοκη έννοια και όποιος δεν γνωρίζει στα στοιχειώδη τουλάχιστον από People Watching καλό θα ήταν να διάβαζε πρώτα κάτι άλλο αυτή της κατηγορίας και μετά αυτό. Κλείνουμε την παρένθεση και συνεχίζουμε.
Όταν σε κάποιον αποδίδουμε τον χαρακτηρισμό Χασάν, και κυρίως σε έναν ενεργητικό, δεν σημαίνει ότι τον αποκαλούμε και άχρηστο για την κοινωνία. Ίσα ίσα αποτελούν το σημαντικότερο θεμέλιο της εργατικής μας κοινωνίας.
Σε καμία περίπτωση λοιπόν Χασάν και βάρος της κοινωνίας δεν πάνε μαζί. Με ορισμένες εξαιρέσεις όμως και γι' αυτό εκτός από ενεργητικούς και παθητικούς τους χωρίζουμε και σε πρώτης, δεύτερης καθώς και τρίτης ταχύτητας.
Όσο πιο ουσιαστικό είναι το έργο που παράγει στην κοινωνία, τόσο μεγαλύτερης ταχύτητας είναι.
Για όσους σκέπτονται λίγο περισσότερο φτάσαμε στο κρίσιμο σημείο. Η αλήθεια είναι μετά από όλα τα παραπάνω ότι αν το καλοσκεφτεί κανείς τελικά όλοι σε αυτή την κατηγορία ανθρώπων ανήκουμε.
Αυτό που μας διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους είναι οι λοιπές υποκατηγορίες και ο συνδυασμός τους. Καθιερώνω την χρήση των συμβολισμών Ε1, Ε2, Ε3 καθώς και Π1, Π2, Π3 για ενεργητικούς και παθητικούς, 1ης, 2ης και 3ης ταχύτητας Χασάν αντίστοιχα.
Ο Χασάν τώρα μπορεί να διατυπωθεί δίνοντας της καλή και κακή έννοια. Αυτό όμως διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο, είναι κάτι το υποκειμενικό.
Για παράδειγμα οι αθλητές για μένα αποτελούν Χασάν Ε1 αφού έμαθαν ένα πράγμα στη ζωή τους, πχ τρέχουν, και αυτό θα κάνουν μέχρι να πεθάνουν γιατί δεν ξέρουν και τίποτα άλλο και η μοναδική περίπτωση να προσφέρουν κάτι στην κοινωνία είναι μια διάκριση στους Ολυμπιακούς (πέντε έξι κάθε τέσσερα χρόνια δηλαδή).
Θα μου πεις, κι εσύ τρέχεις αλλά επιδόσεις δεν κάνεις. Ναι, η αλήθεια είναι πως χωρίς τα αναβολικά μου όχι.
Από την άλλη όμως σαν ΧΕ1 (Χασάν Ε1) μπορεί να χαρακτηριστεί και ένας πυρηνικός φυσικός που αφιέρωσε τη ζωή του στην έρευνα.
Θα μου πεις, ρε φίλε, κάθε σύγγραμμα του ακόμα μπορεί να βοηθήσει την ανθρωπότητα να φτάσει πιο κοντά στην αλήθεια, αλλά κι εγώ θα σου πω, ότι τα συγγράμματα του είναι η γραπτή διατύπωση του βραδινού ντελίριου ενός τρελόγερου και όντως τελικά έτσι να είναι.
Κι επειδή από τα παραπάνω μπορεί να φαίνεται ότι ο ΧΕ1 είναι η χειρότερη κατηγορία σε αντίθεση με τον ΧΠ3, το άκρως αντίθετο, δηλαδή κάποιον που μπορεί εκ των πραγμάτων να έχει ασχοληθεί με κάποιο αντικείμενο ωστόσο αν και απλό να το χειρίζεται πολύ καλά προσφέροντας ότι περισσότερο μπορεί.
Και εδώ όμως υποκειμενικά είναι τα πράγματα.
Για παράδειγμα, το παιδί στη Στοά στο πεζόδρομο του θησείου που διαλαλεί με σθένος τις καρέκλες του και σκίζεται να εξυπηρετήσει πελάτες κάνοντας τα πάντα για να μην κάτσουν στο Εν Αθήναις που είναι δίπλα (και έχει και καλύτερο καφέ btw). Ωραία όλα αυτά.
Όμως αύριο μεθαύριο, μπορεί αυτός ο τύπος, να βολευτεί με αυτή την κατάσταση, να μετατραπεί σε ΧΕ3 και με τον καιρό σε ΧΕ1 επομένως και αυτό κακό είναι.
Επομένως, αυτό που πρέπει να συγκρατήσουμε είναι ότι ο Χασάν είναι μια υποκειμενική έννοια ως προς το αν υποδηλώνει κάτι κακό ή όχι.
Όμως, μπορούμε κάλλιστα να τον εντοπίσουμε και να τον κατηγοριοποιήσουμε αντικειμενικά, αφού τα όρια μεταξύ των κατηγοριών είναι σαφή.
Φυσικά, αν δεν γνωρίζουμε και την προϊστορία του άλλου δεν μπορούμε εκατό τα εκατό να τον χαρακτηρίσουμε σαν ενεργητικό ή παθητικό χωρίς λάθος, αλλά συνήθως από την ηλικία (κάτω ή πάνω από τα 19).
Σας παραθέτω μερικά παραδείγματα για να αποσαφηνιστούν πλήρως τα παραπάνω. Όχι ότι είναι κανόνες (λόγω αυτών που μόλις είπα) απλά ισχύουν στην πλειοψηφία των περιπτώσεων.
Και για να ολοκληρωθεί ο συμβολισμός, οι παύλες σημαίνουν σημαίνει ή το ένα ή το άλλο ή κάτι ενδιάμεσο, ενώ το βελάκι -> δείχνει την εξέλιξη με το χρόνο από το ένα στο άλλο.
Και τα δύο σύμβολα ισχύουν για τους χαρακτήρες ακριβώς αριστερά ή δεξιά τους και μόνο.
- Παιδί της καφετέριας της Καλλιθέας ΧΠ2-3 (ή αλλιώς παθητικός Χασάν 2ης ή 3ης ταχύτητας). Γκαρσόνα στην ίδια καφετέρια: ΧΠ-Ε2-3
- Παρκαδόρος έξω από το Hilton: ΧΠ->Ε1(ή αλλιώς προενεργητικός Χασάν 1ης ταχύτητας).
- Παιδί που παίρνει τις βαλίτσες ΧΠ-Ε2-3
- Χασάν της διαφήμισης ΧΕ1 (ή αλλιώς μεταενεργητικός ή σκέτο ενεργητικός Χασάν 1ης ταχύτητας)
- Η ξανθιά της εστίας: ΧΕ1
- Δημόσιοι υπάλληλοι ΧΕ3 όποτε δεν εξυπηρετούν εσάς, ΧΕ1 όταν έρχεται η σειρά σας.
- Περιπτεράς γενικά: ΧΠ->Ε2. Περιπτεράς με περίπτερο στο τέλος της πανεπιστημίου ΧΕ3
- Ταρίφες: ΧΕ1-2-3 ανάλογα πόση ώρα περιμέναμε να βρούμε άδειο ταξί.
- Ρωσίδες πουτάνες: ΧΠ->Ε3. Τσατσά: ΧΕ2
- Πατριάρχης, πρόεδρος ΗΠΑ: ΧΕ1
- Φανατικοί οπαδοί ομάδας στην 1η εθνική: ΧΠ1. Και αν αυτοί μένουν Θεσσαλονίκη: ΧΠ3 (βγάζουν τα αμάξια με αθηναϊκές πινακίδες από τη μέση του δρόμου, βοηθώντας την κυκλοφορία)
- Σπουδαστής/φοιτητής ΤΕΕ, ΤΕΙ, ΑΕΙ(εκτός ΕΜΠ), ΑΕΙ(ΕΜΠ), Κολέγια: ΧΠ->Ε2, ΧΠ->Ε2, ΧΠ->Ε3, ΧΠ->Ε1, ΧΠ1 (τα Ε υποδηλώνουν τους αιώνιους φοιτητές που λέμε όταν πια κάνουν τις σπουδές επάγγελμα στην ουσία)
- Κουλουρτζής στα διόδια: ΧΠ2-3 (ανάλογα με τις πείνες μας)
- Κάτοχος του 51% των μετοχών του ΔΟΛ: ΧΕ3
- Αρθρογράφοι του WebSloth: ΧΠ3
Το ξαναλέω όλοι Χασάν είμαστε άμα το καλοσκεφτούμε, και επιπλέον στα παραπάνω παραδείγματα δεν χαρακτήρισα κανέναν σαν καλό ή κακό αφού το καλό πχ για μένα δεν είναι απαραίτητα και για σας. Έτσι για να μην παρεξηγηθούν οι παρκαδόροι που θα μας διαβάσουν.
Σας το πα, θα σας πέσει βαρύ, διαβάστε το δυο τρεις φορές μέχρι να το εμπεδώσετε, γιατί από εδώ και στο εξής η κατηγοριοποίηση αντικειμένων προς εξέταση από το site αυτό θα γίνεται και με αυτόν τον τρόπο.
Το WebSloth.gr ξαναζεί
Το WebSloth ήταν ένα από τα πρώτα ελληνικά χιουμοριστικά site. Ξεκίνησε το 2000, και η τελευταία του δημοσίευση ήταν το 2003. Αξίζει να θυμηθούμε πως τότε ακόμα δεν είχαμε καν ADSL στην Ελλάδα, μπαίναμε στο ίντερνετ με dial-up.
Για μερικά χρόνια αργότερα, τα άρθρα του WebSloth, τα οποία αγάπησε σημαντικός αριθμός επισκεπτών, παρέμειναν στο εγκαταλειμμένο site. Όμως το hosting δεν ήταν δωρεάν, ούτε η ανανέωση του domain, και αναπόφευκτα κάποια στιγμή το site κατέβηκε.
Ενώ κάποια τρίτα site και blog έχουν κάνει σκόρπιες αναδημοσιεύσεις, ήταν δύσκολο για κάποιον να βρει και τις 360+ αρχικές δημοσιεύσεις.
Αυτό το project είναι μια αναβίωση του WebSloth, με το αρχικό domain, και τα αυθεντικά άρθρα των Klidge, Icegubs, και των λοιπών συντελεστών.
Όπως καταλαβαίνετε, ορισμένα από τα άρθρα δείχνουν την ηλικία τους, καθώς δημοσιεύτηκαν 15-18 χρόνια πριν, όταν το διαδίκτυο στην Ελλάδα, αλλά και η τεχνολογία γενικότερα, ήταν αρκετά διαφορετικά.
Αν δούμε πως υπάρχει ενδιαφέρον από τους αναγνώστες, θα φροντίσουμε να παράγουμε και νέα άρθρα, στο ίδιο ύφος που αγαπήσατε.